Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle kysymyksiä, jotka usein askarruttavat asiakkaitamme.

Tilauksen tekeminen »
Asiakasnumero ja käyttäjätunnukset asiakastiliin»
Muutokset tilauksiin ja omiin tietoihin »
Laskutus ja maksaminen »
Usein kysytyt kysymykset tietokoneella luettavasta näköislehdestä »
Usein kysytyt kysymykset mobiilisovelluksista »
Verkkojuttujen kommentointi »

TILAUKSEN TEKEMINEN

Mitä eroa on kestotilauksella ja määräaikaisella tilauksella?

Kestotilaus on jatkuva tilaus, joka on voimassa toistaiseksi, ja laskut tulevat sovitulla maksuvälillä. Määräaikainen tilaus on voimassa vain määräajan, päättyy automaattisesti.

Miksi tilaisin kestotilauksen?

Kestotilaus on edullisin tapa tilata lehti. Tilaushinta määräytyy tilauspituuden, -muodon ja laskutusvälin mukaan. Kestotilaajana voit hyödyntää jakelunkeskeytystä, jolloin käyttämättä jäävät päivät hyvittyvät tilauspituuteen. Määräaikaisissa tilauksissa tilauspituus ei muutu.

Voiko lehden tilata vain viikonlopuksi?

Kyllä. Lehti tarjoaa tilaajilleen myös muita tilausmuotoja, joista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Tilausvaihtoehtomme ovat: joka päivä, la-su, ma-pe, pe-su. Nämä sisältävät printtilehden valittuina päivinä, sekä digilehden joka päivä. 

Yritän tehdä tilausta verkossa, mutta ei onnistu. Järjestelmä herjaa että s-postiosoite on jo käytössä?

Sinulla voi olla jo asiakasnumero ja sähköpostiosoite tilausjärjestelmässämme vanhan tilauksen myötä. Sinulla on siis asiakastili jo olemassa. Kirjaudu sähköpostiosoitteellasi ja klikkaa ”oletko unohtanut salasanan” -linkkiä. Saat sähköpostiisi viestin, jonka avulla voit vaihtaa salasanan.

Voiko lehden tilata ulkomaille?

Suosittelemme tekemään digitilauksen, jolloin lehti on luettavissa kätevästi verkon kautta paikasta riippumatta.
Paperilehden tilaus ulkomaille onnistuu, mutta lehti saapuu viiveellä sekä veloitamme siitä ylimääräiset postikulut. Ota yhteyttä tilaajapalveluun tarkempia tietoja varten.

ASIAKASNUMERO JA KÄYTTÄJÄTUNNUKSET ASIAKASTILIIN

Mistä saan käyttäjätunnukset, joilla pääsen kirjautumaan?

Luo itsellesi Asiakastili. Kirjautuminen tapahtuu sähköpostiosoitteella, joka toimii käyttäjätunnuksenasi. Salasanan luot itse Asiakastilin luodessasi. Liitä asiakastiliisi tilaustietosi; tarvitset siihen asiakasnumerosi sekä postinumeron. Asiakasnumero löytyy laskustasi, voit myös kysyä sen tilaajapalvelusta.

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Löydät asiakasnumerosi laskustasi. Asiakasnumeroa voi tiedustella myös tilaajapalvelusta

Olen unohtanut salasanani, mitä teen?

Voit luoda salasanan uudelleen kirjautuessasi, klikkaamalla ”Oletko unohtanut salasanasi” –linkkiä.

Mihin antamiani tietoja käytetään?

Lehti käyttää tilaajiensa tietoja asiakaspalvelussaan ja erilaisista asiakaseduista tiedottamiseen. Voit lukea tietojesi käytöstä tarkemmin tietosuojalausekkeesta

MUUTOKSET TILAUKSIIN JA OMIIN TIETOIHIN

Voinko muuttaa määräaikaistilaukseni kestotilaukseksi?

Määräaikaisen tilauksen voi muuttaa kestotilaukseksi ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme

Olen aloittanut opiskelut ja haluan muuttaa tilaukseni opiskelijatilaukseksi. Kuinka minun pitäisi toimia?

Jos olet täysipäiväinen opiskelija, jonka taloudessa ei asu työssäkäyviä henkilöitä, teet tilauksen opiskelupaikkakunnalle ja todistat opiskelusi, voit muuttaa tilauksesi opiskelijatilaukseksi ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme. Tilausta tehdessäsi sinun on annettava opiskelijanumerosi ja oppilaitoksesi nimi.

Miten muutan viikonlopputilaukseni jokapäiväiseksi tilaukseksi?

Viikonlopputilauksesi saat muutettua jokapäiväiseksi ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme.

Voiko tilauksen tilapäisesti keskeyttää tai kääntää toiseen osoitteeseen?

Voit halutessasi tehdä tilaukseesi tilapäisen jakelunkeskeytyksen tai tilapäisen osoitteenmuutoksen. Kestotilauksen lyhin tilapäinen jakelunkeskeytysaika on jokapäiväisellä tilauksella 3 pv. Määräaikaisella tilauksella lyhin tilapäinen jakelunkeskeytysaika on jokapäiväisellä tilauksella 7 pv. Määräaikasitilauksessa jakelunkeskeytys ei hyvity tilauspituuteen.
Kestotilauksen tilapäisen osoitteenmuutoksen minimiaika on jokapäiväisellä tilauksella 3 pv. Määräaikaisilla tilauksilla tilapäisen osoitteenmuutoksen minimiaika on jokapäiväisellä tilauksella 7 pv.
Digitilaukselle ei voi tehdä jakelunkeskeytystä.

Olen antanut tilauksen lahjaksi. Voinko vaihtaa lahjan saajaa?

Kyllä, lahjan antajana voit halutessasi muuttaa lahjan saajaa ottamalla yhteyttä tilaajapalveluumme.

Kuinka nopeasti tilaukseen tehdyt muutokset (esim. osoitteenmuutos ja keskeytys) tulevat voimaan?

Tilaukseen tehdyt muutokset astuvat voimaan viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa.

Miten peruutan tilaukseni?

Tilaaja voi irtisanoa kestotilauksen ilmoittamalla siitä tilaajapalveluun vähintään yhtä viikkoa ennen laskutusjakson päättymistä. Muutos astuu tällöin voimaan uuden laskutusjakson alkaessa.
Kesken tilausjakson tehtävissä peruutuksissa noudatamme 30 vrk irtisanomisaikaa. Tilaus on mahdollista keskeyttää ilman tätä irtisanomisaikaakin, mutta siinä tapauksessa veloitamme 10 € käsittelykulun sekä normaalihinnaston mukaisen tilausmaksun siltä ajalta, jonka tilaaja on ehtinyt saada lehteä. Mahdolliset tilauksen kampanjaedut eivät ole voimassa, mikäli tilaus irtisanotaan kesken laskutusjakson. Määräaikaisia tilauksia ei ole mahdollista irtisanoa kesken tilausjakson niin, että peruutus huomioitaisiin tilaushinnassa. Peruutuksen voi laittaa näissä tapauksissa voimaan, mutta sovittu tilausmaksu on voimassa.

LASKUTUS JA MAKSAMINEN

Voinko maksaa laskun useammissa erissä?

Lehti tarjoaa tilaajilleen kestotilauksiin viisi laskutusvälivaihtoehtoa: 2 kk, 3 kk, 4 kk, 6 kk ja 12 kk, joista jokainen voi valita itselleen sopivimman. Mitä pidempi laskutusväli, sen edullisemmaksi päivittäinen lehti tulee tilaajalle. Jos haluat muuttaa laskutusväliä, ota yhteyttä tilaajapalveluumme.

Miten voin saada tilauslaskun e-laskuna?

Voit vastaanottaa tilauslaskut e-laskuina suoraan verkkopankkiisi. Saat e-laskun tekemällä s-laskutussopimuksen verkkopankissasi. Valitse laskuttajaluettelosta lehden nimi tai Kaakon Viestintä. Tarvitset laskumme viitenumeron sopimuksen tekemistä varten. Kun olemme vastaanottaneet pankiltasi ilmoituksen sopimuksesta, lähetämme laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.

Voiko laskun eräpäivää muuttaa?

Mahdollisesti kyllä, ota yhtyettä tilaajapalveluumme, niin katsotaan tilannetta tapauskohtaisesti.

Miksi juuri ollut jakelunkeskeytykseni ei näy saamassani tilauslaskussa?

Lasku on todennäköisesti ehtinyt muodostua ennen keskeytyksen kirjaamista. Keskeytyspäivien määrä näkyy seuraavassa laskussa.

Voiko tilausmaksun eräpäivän määrittää tietylle päivälle? Saan eläkkeen joka kuun 3. pv.

Kyllä, voimme määritellä teille kiinteän eräpäivän tilauslaskuillenne niin halutessanne. Ota yhteyttä tilaajapalveluun.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET TIETOKONEELLA LUETTAVASTA NÄKÖISLEHDESTÄ

Miten pääsen näköislehteen?

Näköislehden lukeminen edellyttää voimassa olevaa tilausta sekä Asiakastiliä. Näköislehti löytyy pääsivun ylävalikosta. Klikkaa haluamaasi numeroa, ja kirjaudu Asiakastilitunnuksillasi. Jos sinulla ei ole vielä asiakastiliä, voit luoda sen klikkaamalla näköislehteä, ja avautuvassa kirjautumis-ikkunassa valita ”Uusi käyttäjä”. Jatka antamalla tilaustietoisi klikaten ”Oletko jo lehden tilaaja” -kohtaa.
Kun kirjaudu –ikkunassa ruksitat kohdan Muista kirjautuminen, niin järjestelmä muistaa tunnukset jatkossa. Voit myös tallentaa tunnukset selaimen muistiin. Riippuu selaimesta, millä tavalla kysyy tätä toimintoa. Uusinta lehteä pääset lukemaan klikkaamalla lehden etusivua.

Miten siirryn sivulta toiselle?

Näköislehti-ikkunan oikeassa ja vasemmassa reunassa on nuoli-painikkeet. Niistä voi siirtyä lehdessä eteen- ja taaksepäin. Toinen vaihtoehto on nuolinäppäimet: oikealla siirryt lehdessä eteenpäin ja vasemmalla taaksepäin.

Minulla näkyy aukeama. Saanko lehden luettua sivu kerrallaan?

Lehti näkyy aukeama kerrallaan. Voit suurentaa sivun niin, että näet vain yhden sivun sisältöjä.

Aukeamalla teksti on kovin pientä. Miten saan tekstin näkymään paremmin?

Tekstiä suurennetaan klikkaamalla hiiren vasenta näppäintä. Toinen klikkaus pienentää sivun alkuperäiseen kokoon. Jos haluat suurentaa sivun haluamaasi kokoon, käytä hiiren rullaa. Eteenpäin pyörittäminen suurentaa ja taaksepäin pyörittäminen pienentää. Sivun kokoa voi muuttaa myös plus- ja miinusnäppäimillä. Tämä on tarkempi tapa kuin hiiren rulla.

Miten sivun sisällä liikutaan?

Nuolinäppäimillä voit liikkua vasemmalle ja oikealle, ylös ja alas. Tai paina hiiren vasen näppäin pohjaan, tartu sivuun ja liikuttele sitä haluamallasi tavalla. Kun haluat siirtyä lehdessä eteenpäin seuraavalle aukeamalla suurennetulta sivulta, klikkaa ensin hiirellä sivu pienemmäksi, ja siirry nuolinäppäimillä tai hiirellä raahaamalla.

Olen urheilun ystävä, ja haluaisin siirtyä suoraan urheilusivulle. Miten se tapahtuu?

Vasemman ylänurkan painikkeesta klikkaamalla aukeaa lehden sisällysluettelo. Siitä voit siirtyä suoraan haluamallesi osastolle.

Miten pääsen näköislehdestä takaisin pääsivulle tai toiseen lehteen?

Selaimen osoiterivistä löytyvällä nuolinäppäimellä pääset takaisin lehden pääsivulle ja halutessasi edelleen valitsemaan toisen näköislehden numeron luettavaksesi.

Voinko lukea näköislehteä älypuhelimella tai tabletilla?

Älypuhelimella ja tabletilla näköislehteä luetaan mobiilisovelluksen kautta. Tämä maksuton sovellus löytyy sovelluskaupasta lehden nimellä. Ensimmäisellä kerralla sovellus kysyy käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka ovat sama kuin selaimella luettavaan näköislehteen. Sovellus on kolmiosainen, sisältää näköislehdet, uusimmat uutiset sekä sää-tiedot. Sovellus on ladattavissa iOS:lle, Androidille ja Windows Phonelle.

Miten voin tulostaa?

Näköislehden vasemman reunan valikosta löytyy alimmaisena Tulosta sivu –painike. Sivut tulostuvat aukeama kerrallaan. Voit vaihtoehtoisesti myös valita tulostusasetuksista vain jommankumman aukeaman sivuista tarkentamalla tulostusaluetta.

Sivu ei vaihdu, tai jumittaa

Kokeilkaa päivittää sivu uudelleen sen ollessa aktiivisena näppäinkomennolla F5. Jos tämä ei auta, voitte poistaa välimuistin esimerkiksi näppäinkomennolla Ctrl+ Shift+Delete.

Näköislehti ei avaudu vaikka yritän kirjautua sisään

Jos näköislehdet eivät avaudu luettavaksi, tarkista evästeet. Evästeet on oltava sallittuja, jotta näköislehti avautuu kirjautumisen jälkeen luettavaksi. Jos kirjaudut sisään, eikä sivun oikean reunan Kirjaudu-linkin paikalle ilmaannu nimeäsi, on evästeet todennäköisesti estetty. Voit kokeilla toisella selaimella, tai muuttaa selainasetuksista evästeet käyttöön. Ohessa ohjeet selainkohtaisesti:
Ohje chromelle:
https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi
Ohje firefoxille:
https://support.mozilla.org/fi/kb/evasteiden-paalle-ja-poiskytkeminen
Ohje IE:lle:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

Mistä löydän vanhat lehdet?

Lehtiarkisto löytyy pääsivun näköislehti-valikosta.

Miksi näköislehdessä tulee mainoksia sivujen väliin?

Digitaalisissa tuotteissamme on mainontaa; ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi lehdessä. Tarkoitus on että tuotteemme palvelevat entistä paremmin lukijoita sekä ilmoittaja-asiakkaitamme.

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET MOBIILISOVELLUKSISTA

Voinko lukea päivän lehteä älypuhelimella tai tabletilla?

Kyllä, maksuttoman mobiilisovelluksen kautta. Sovellus on sekä iOS:lle, Androidille että Windows Phonelle, sekä älypuhelimille että tableteille. Sovellus on ilmainen, mutta lukeminen vaatii voimassa olevan tilauksen sekä asiakastilin. Näköislehdessä ja sovelluksessa käytetään samoja käyttäjätunnuksia. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoite. Mobiilisovellus sisältää näköislehden, uusimmat uutiset sekä säätiedot.

Mistä saan sovelluksen?

Kunkin käyttöjärjestelmän sovelluskaupasta; IOS: AppStore, Android: Play-kauppa ja Windows: Windows Store. Kirjoita hakuun lehden nimi ja lataa sovellus. Sovellus on ilmainen. Lukemiseen tarvitset voimassa olevan tilauksen sekä asiakastilin.

Miten luon käyttäjätunnuksen ja salasanan?

Luo lehden pääsivujen Kirjaudu-linkistä asiakastili ja liitä voimassa oleva tilaustietosi asiakastiliisi klikkaamalla ”oletko jo lehden tilaaja” -linkkiä. Voit myös luoda tilin ensin, ja asiakastilillä ollessasi lisätä tilaustiedon. Kun asiakastili on luotu, ja tilauksesi liitetty ja näkyy asiakastililläsi, pääset kirjautumaan myös mobiilisovellukseen. Tunnukset ovat siis samat molemmissa. Kirjautuminen tapahtuu sovelluksen asetuksista, klikkaamalla näköislehteä tai yrittäessä avata uutista luettavaksi.

Pitääkö sovellukseen antaa käyttäjätunnus?

Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi ja itse luomasi salasana, samat tunnukset joilla kirjaudut asiakastiliin selaimella. Ne tarvitsee kirjoittaa vain ensimmäisellä käyttökerralla – sen jälkeen sovellus muistaa kirjautumisen.

Miten kirjaudun ulos?

Vasemman yläkulman valikosta avautuu näkymä, jossa voit valita päivän lehden, tuoreet uutiset tai sääennusteen. Alareunassa on Asetukset-valinta. Siellä on Kirjaudu ulos –painike.

Miten lataan päivän lehden?

Kun olet ladannut sovelluksen, käynnistä sovellus painamalla näytöllä sovelluksen kuvaa. Voit valita, luetko tuoreita uutisia, päivän näköislehden vai katsotko sääennusteen. Näköislehti latautuu, kun painat etusivun kuvaa – kunhan olet yhteydessä internetiin.

Onko sovelluksessa muuta sisältöä kuin päivän lehti?

Sovelluksen yläreunasta voit valita Lehdet, Uutiset tai Sää. Lehdet-osiossa on päivän lehti näköislehtenä, eli painetun lehden sähköisenä kopiona. Myös arkisto. Uutiset-osiossa on päivän tuoreet online-uutiset, sekä myös seuraavan päivän lehden juttuja. Ne erotat +- merkistä. Sääosiossa on ennusteet: vuorokauden ennuste tunneittain sekä tulevan viikon ennuste. Sovellus tunnistaa,
missä olet ja kertoo sijaintipaikkasi ennusteen – kunhan laitteesi paikannus on päällä.

Mihin aikaan lehti ilmestyy sovelluksessa?

Julkaisemme lehden viimeistään klo 6.

Onko sovelluksessa lehden liitteet?

Kyllä

Tekniikka kehittyy – voiko uutisia kuunnella?

Kyllä vain. Toistaiseksi kuitenkin vain Applen iOS-sovelluksessa. Sivun yläreunassa on painike, jolla uutiset saa kuulumaan.

Voinko muuttaa tekstin kokoa?

Kun olet avannut uutiset, yläreunassa on kaksi A-kirjainta. Niistä painamalla voit suurentaa ja pienentää tekstin kokoa. Tämä toimii vain iOS-sovelluksessa.

Voiko juttuja jakaa sosiaalisessa mediassa?

Voi. Kun sinulla on juttu avattuna, oikean yläreunan painikkeesta voit lähettää linkin Facebookiin, Twitteriin ja WhatsAppiin.

Voinko lähettää jutun linkin kaverille?

Voit. Kun luet uutisia, oikeassa yläreunassa on painike, jolla voit lähettää uutisen verkko-osoitteen sähköpostilla. Uutinen avautuu verkkopalveluun.

Mitä mainoksia sovelluksissa on?

Näköislehdessä on aivan samat mainokset kuin paperilehdessäkin. Uutiset-osioon myydään mainoksia myös erikseen.

Löytyykö sovelluksesta vanhoja lehtiä?

Kyllä, arkistosta. Lehdet-osiossa näytetään päivän lehden etusivun alla muutaman päivän lehdet, ja alempaa löytyy arkisto. Lehden etusivun kuvaa klikkaamalla lataat lehden arkistosta.

Voinko tehdä sovelluksessa hakuja?

Haku-toimintoa sovelluksessa ei ole.

Sovellus meni jumiin. Mitä teen?

Kirjaudu sovelluksesta ulos ja uudestaan sisälle. Ellei tämä auta, poista sovellus ja lataa uudestaan.

Sovellus herjaa ”ei lukuoikeutta”, mitä teen?

Ei lukuoikeutta – virheviestiin voi olla useita ratkaisuvaihtoehtoja. Onhan sovellusversiosi päivitetty uusimpaan? Käy tarkistamassa tilanne sovelluskaupastasi. Kokeile ohittaa herja, ja avata näköislehteä, saattaakin avautua. Päivitä näkymä vetämällä sormella ylhäältä alas. Jos ei avaudu, kirjaudu asetuksien kautta ulos, ja uudelleen sisään. Jos ongelma jatkuu edelleen, poista sovellus ja lataa se uudelleen. Jos mikään muu ei auta, tarkista laitteen asetuksien kautta sovelluksen tiedot, ja tyhjennä sovelluksen tallentama data.
Olethan käynyt verkkoselaimen kautta kirjautumassa? Kannattaa kokeilla, että asiakastilitunnukset toimivat ja tilauksesi näkyy omissa tuotteissasi. Näköislehden pääsee selaimella lukemaan myös mobiililaitteissa. Salasanan vaihtaminen asiakastilillä voi myös auttaa mobiililukuongelmissa.

Sovellus avautuu, mutta näyttää vain mustaa, en pääse lukemaan.

Tarkista laitteen muisti. Sovellus vaatii jonkin verran muistitilaa, joten jos laitteessa ei sitä ole, voi ongelma ilmetä tällä tavoin. Voit poistaa jo ladattuja ja luettuja näköislehtiä seuraavalla tavalla:
Windows: Mobiilisovellus -> asetukset > poista laitteen muistiin tallennettu sisältö.
iOS: Sovelluksien hallinta -> mobiilisovellus -> Siivoa vanhat lehdet (valitse aktiiviseksi).
Android: Mobiilisovelluksessa selaa lehdet näkymää alas ->Arkisto –otsikon rivillä ladatut -> pidä poistettavaa lehteä sormella hetken aikaa pohjassa, tulee teksti ”Poistetaanko? Haluatko varmasti poistaa tämän sisällön laitteen muistista?” ->kyllä.

Mitkä ovat uusimmat sovellusversiot, mistä ne voi tarkistaa?

Sovellusversio löytyy mobiilisovelluksen asetuksista. Uusimmat versiot ovat: Android 4.7.9, IOS 4.5.13, Windows 6.24.1

En löydä sovelluskaupasta viimeistä vaadittavaa versiota sovelluksesta.

Sovellukset toimivat seuraavissa käyttöjärjestelmäversioissa:
iOS: iPhone tai iPad, joissa käyttöjärjestelmänä iOS8 tai uudempi.
Windows: Lumia-puhelimet, joissa käyttöjärjestelmänä Windows 8.1 tai 10.
Android: Yleisimmät tabletit ja puhelimet, joissa käyttöjärjestelmänä Android 4.4 tai uudempi.
Jos käyttöjärjestelmä on vanhempi versio, eikä päivitettävissä enää, onnistuu näköislehden lukeminen laitteen selaimen kautta.

Miksi näköislehdessä tulee mainoksia sivujen väliin?

Digitaalisissa tuotteissamme on mainontaa; ajoittain myös erilaista mainontaa kuin esimerkiksi lehdessä.
Tarkoitus on että tuotteemme palvelevat entistä paremmin lukijoita sekä ilmoittaja-asiakkaitamme.

VERKKOJUTTUJEN KOMMENTOINTI

Verkkojuttujen kommentointi

Verkkojuttuja voi kommentoida nyt joko kirjautuneena käyttäjänä tai anonyymisti kirjautumatta. Verkkokeskusteluun voi nyt kirjautua esimerkiksi Facebook- tai Twitter-tunnuksilla tai Disqus-palvelun omilla tunnuksilla. Tällöin kommentoijan nimi näkyy kommentin yhteydessä.
Kommentointi on mahdollista edelleen myös anonyyminä tai nimimerkin takaa. Tällöin viestin kirjoittamisvaiheessa tulee klikata kommentointilomakkeessa Nimi-riviä ja laittaa rasti kohtaan ”Kommentoin mieluiten anonyyminä”. Kommentoidessa tulee ilmoittaa myös sähköpostiosoite, joka jää vain toimituksen tietoon eikä sitä näytetä kommentin yhteydessä.

Kaikki kommentit ennakkomoderoidaan entiseen tapaan ennen niiden julkaisua.
Vanhoilta sivustoilta siirretyissä verkkojutuissa ei ole kommentointimahdollisuutta teknisistä syistä johtuen.